Madeira az örök tavasz szigete
A kalandozó portugál hajósok nyugat felé indulva bukkantak rá a
szigetcsoportra 1418-ban. Először Porto Santo homokos fövenyét pillantották
meg, a strandolók körében ma is népszerű a sziget 7 km. hosszú homokos partja.
A helyiek szerint, olyan mintha Isten Madeirára szánta volna a rengeteg
homokot, de itt felejtette.
Két év múlva, egy újabb kalandozás során egy vad hegyekkel,
erdőségekkel borított szigethez értek, melynek az Ilha da Madeira – a Fák szigete – nevet adták. Az eredeti
növényzet, az őshonos flóra, szinte teljesen kipusztult az első telepesek által
gyújtott tüzek felégettek mindent.
Amit ma látunk, azokat máshonnan telepítették ide, de a kedvező
klimatikus és talajviszonyok pompázatos virágoskertté varázsolták az „Úr botanikuskertje” néven is
emlegetett szigetet.
A sziget völgyeiben és kisebb hegyoldalain a szubtrópusi
éghajlat a jellemző, magasabban inkább a mediterrán, a hegyvidék éghajlata
pedig alpesi jellegű. Madeira valójában a tengerfenékből kiemelkedett óriási,
vulkanikus szikla, melynek csak kisebb része nyúlik az óceán fölé. Madeira
legmagasabb csúcsa az 1862 méter magas Pico Ruivo. Még két kisebb sziget
tartozik a szigetcsoporthoz, melyek ember által lakatlanok, igazi
madárparadicsomok.
Funchal:
Madeira fővárosa Funchal, mely nevét a környező dombokon és
völgyekben gazdagon tenyésző „vadköményről” kapta. (funcho)
A névadó Joao Goncalves Zarco, Tengerész Henrik
expedíciójának vezetője volt, aki később a sziget első kormányzója lett. Az
ánizsos ízű növényből ma leginkább cukorkát készítenek.
A sziget napos oldalán
fekvő várost a környező hegyek egyfajta természetes amfiteátrumként övezik. A gyönyörű,
egzotikus parkokkal tarkított település házai, a part menti keskeny lapálytól,
a meredek hegyoldalig terjednek.
Monte:
Funchal felett emelkedik Monte település, mely gyakorlatilag már
egybeépült a fővárossal.
A város fölé magasodó hegyre fel lehet
kapaszkodni busszal, vagy romantikusabb módon, kabinos felvonóval (cable car),
melynek hazai neve: Teleferico.
Fentről gyönyörű kilátás nyílik a városra.
A hegytetőt a Nossa Senhora do Monte ("Miasszonyunk Monte") templom uralja.
A legenda szerint még a középkorban történt, hogy a Monte
fölötti Terreiro da Lutában a Szűzanya megjelent egy kis
pásztorlánykának, de szülei nem hittek neki.
Mivel a jelenés többször is megismétlődött, az apa elhatározta,
hogy utánajár a dolognak, és titkon követte lányát, amikor az fölterelte a
jószágot a hegyre.
A jelenést nem látta ugyan, de talált egy Madonna-szobrot.
A
templom azon a helyen áll, ahol az apa a szobrot találta. A templom építését a
18. században kezdték el. A Montei Szűz kis szobra a főoltáron, ezüst
tartóban látható.
A templom előtti teraszon áll az utolsó magyar király szobra. IV. Károlyt és vele együtt feleségét, Zita hercegnőt,1916-ban koronázták meg a Mátyás templomban, ahol a koronázások történetében első
ízben a magyar himnuszt énekelték. Feleségével példás házasságban nyolc
gyermeket neveltek.
Habsburg Károly az első világháború befejezése után nem kívánatos
személy lett, előbb Svájcba, majd Madeirára száműzték a családjával együtt.
Itt halt meg 1922-ben. Mély vallásossága, példaértékű házasélete és
háborúellenes politikája elismeréseként, II. János Pál pápa 2003-ban „boldoggá”
avatta. Sírja a templom egyik oldalkápolnájában látható.
A tobogán:
A templom és a királyi sír meglátogatása
után izgalmas élmény vár ránk. A templom alatti terecskéről indulnak a „tobogánok”, a kosárszánok, amelyekkel
a meredek lejtőn leszánkózhat a fáradt turista a városba.
Ez a szárazföldi
szánkó tulajdonképpen egy szánkótalpú vesszőkosár, melyeket két megtermett férfi terelget két
kötél segítségével.
A legenda szerint egy kétségbeesett apa akarta beteg lányát
orvoshoz vinni ezzel az eszközzel.
Más vélekedések szerint egy különc angol találta fel, aki hegyi „quintájából” (udvarház) szeretett
volna gyorsabban leérni a hivatalába. Korábban elsősorban áruszállításra
használták, ma a turizmus jobban fizet.
A tobogánt irányító férfiak hagyományos öltözékben, fehér inget és nadrágot, fejükön szalmakalapot és a lábukon pedig speciális gumitalpú cipőt viselve várják a kalandos kedvű turistákat.
Ha elhelyezkedtek az utasok, a szánt irányító férfiak egy
kezdőlökéssel megadják a lendületet, majd felpattannak a tobogán hátsó részére
és megkezdődik a száguldás lefelé.
A mintegy 2 kilométer hosszú útvonal, egyébként normál közlekedési
út, autókkal, keresztutcákkal, elsőségadás táblákkal. Szerencsére a helyi
autósok is együttműködők, vigyáznak a száguldókra.
Amikor a kifarolt szán nagy sebességgel közelít a falhoz, úgy
érzed, elkelne egy bukósisak, de az utolsó pillanatban mindig sikerül
korrigálni.
Ez a lábfék, ahogy mondani szokás, ha nincs fék, akkor „gáz” van.
Van egy rövid emelkedős szakasz is, ahol húzni kell a szánkót.
Útközben:
A meredek utcákról pazar kilátás nyílik a kikötőre és a városra. A
belváros főterét Zarco kapitány szobra uralja. A fején nem harci sisak van,
hanem egy fáradt galamb pihen. Lejjebb az ódon erőd idézi a régi harcokat.
A fárasztó séta után érdemes betérni a gyönyörű templomokba egy kis
lelki pihenésre is.
A belvárosban kószálva feltétlenül kukkantsunk be az egzotikus
különlegességekkel csábító piacra.
Nézzünk meg egy összeállítást a különleges
piaci kínálatról:
A piactól nem messze keskeny utcákban omladozó vakolatú házak
sorakoznak, érdekes „street art” alkotásokkal.
A városban számos látványos, ezer színben pompázó parkban
pihenhetünk. Kedvcsinálónak látogassunk el egy botanikus-kertbe!
Jardim do Botanico botanikus-kert:
A múlt században gyönyörű kertek
sokaságát alakították ki a Funchal környékén emelkedő dombokon, az egyik
leghíresebb a Jardim do Botanico, gyönyörű kilátással a városra.
A trópusi és
szubtrópusi flóra szinte minden virága megcsodálható itt. A nálunk féltő
szeretettel gondozott kála, szinte gyomnövény.
Sétáljunk le a part menti promenádra. A gyaloglás a vulkanikus
kavicsokon felér egy kiadós talpmasszázzsal.
Nézzünk meg egy videót a városról:
Hajókirándulás:
A kikötőből tehetünk egy időutazással felérő hajókirándulást
Kolumbusz hajójának, a „Santa Maria”
-nak élethű változatán.
Nézzünk meg egy videót a hajóról és a látnivalókról:
Fantasztikus kirándulásokat tehetünk a szigeten.
-
Pico dos Barcelos kilátóról gyönyörködjünk a fővárosi panorámában,
majd látogassunk el az Apácák Kanyonjába!
-
Látogassunk el Camara de Lobos-ba a festői kis halászfaluba, a Cabo
Girao-hoz, mely a világ második legmagasabb, tengerbe szakadó sziklafala. Nézzük meg Porto Moniz sziklamedencéit és még sok minden mást.
Érdekességek:
A levadák: A levadáknak nevezett épített csatornák behálózzák az egész
szigetet. A szigetre a Golf-áramlat folyamatosan páradús légtömegeket szállít,
ami a hegycsúcsokon kicsapódik.
Ezt a vízmennyiséget gyűjti össze a gigantikus
öntözőrendszer, melyet eredetileg a cukornádültetvények vízellátására építették, ma elsősorban a banánültetvényeket látják el friss esővízzel.
A
csatornarendszer mellett kiépített sétautakról csodálatos panoráma nyílik a
szigetre.
Munkakereső bádogosok messze kerüljék el a szigetet, ugyanis a
tetőkön nincs csatorna, nem gyűjtik az esővizet, mert így is túl sok van.
Cristiano Ronaldo – CR7 –
A híres futballistát hihetetlen kultusz övezi szülőföldjén. Kevés
ember mondhatja el magáról, hogy életében szobrot állítottak a tiszteletére,
Funchal tengerpart sétányán.
Cristiano három testvérével egész évben rúgták a lasztit az utcán, itt
fejlesztette technikai tudását, mert ha legurult a labda, akkor lehetett
rohanni utána, igaz ez meg az állóképesség és a gyorsaság fejlesztéséhez járult
hozzá.
Cristiano Ronaldo dos Santos Aveiro néven jegyezték be az anyakönyvbe,
második keresztnevét édesanyja Ronald Reagan után adta neki, mert ő volt a
kedvenc színésze.
Szülővárosában, Funchalban meglátogathatjuk a Ronaldo múzeumot,
ahol megcsodálhatjuk az elnyert relikviákat.
A teljes képhez hozzátartozik, hogy Ronaldo rendszeresen
jótékonykodik, beteg gyermekek gyógykezelését támogatja.
A Madeirai repülőtér:
Talán ezzel kellet volna kezdenem, hiszen a megérkezés rejt csak
némi veszélyt, utána már élvezhetjük a földi javakat.
A rövid kifutópálya még a
legtapasztaltabb pilótáknak is megnehezíti a dolgát. Csak külön erre a reptérre
kiképzett és vizsgázott pilóták szállhatnak itt le. Ha a pilóta úgy ítéli meg,
hogy nem biztonságos a leszállás, akkor köröz egy ideig, ha lehet leszáll a szomszédos szigeten vagy visszaviszi a
gépet Lisszabonba.
A földi irányítás nem szólhat bele.
A repülőteret anyahajónak (aircraft carrier) is nevezik, mert hasonlóan nehéz a landolás.
A repülőteret anyahajónak (aircraft carrier) is nevezik, mert hasonlóan nehéz a landolás.
A repülőteret övező magas hegyekből érkező hideg száraz levegő találkozik
az óceán felől érkező meleg levegővel, ami nagyon erős turbulenciát okoz. Számos elborzasztó videó van erről a "Youtube"-on, aki Madeirára készül, ne nagyon nézegesse.
Európa 2. legveszélyesebb repülőterének tartják a Gibraltári reptér után.
Európa 2. legveszélyesebb repülőterének tartják a Gibraltári reptér után.
Érdemes vállalnia veszélyt, Madeira életre szóló élményekkel
ajándékoz meg.
Nézzünk meg egy videót Funchalról:
2016 Készítette: vinpet
Köszönöm Péter, csodálatos utazás , a tavasz pillanatát minden percét élveztétek.
VálaszTörlés